oshacat
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

oshacat

collections

الرئيسيةPortailأحدث الصورالتسجيلدخول

عريس من النت

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
ملكة الاحساس
مشرفة
مشرفة
ملكة الاحساس

عريس من النت Empty
مُساهمةموضوع: عريس من النت   عريس من النت Icon_minitimeالسبت يناير 26, 2008 4:07 pm

تخيلوا واحدة داخلة لأمها تقولها أن فى واحد هيتقدملى قُريِّب 000أكيد امها تفرح قوى بس المشكلة لما الأم تسأل البنت عرفتيه منين؟دة يابت البنت ترد وتقول من النت يا ماما! طبعا الأم هتعمل كدة خصوصا وهى لا تفقه أى شىء فى الكمبيوتر سوى أنه جهاز يلعب عليه الأولاد! تعالوا نشوف عفاف وهى بتقول لأمها ان فى عريس ------------------------------- تركت عفاف الكمبيوتر التى تقضى عليه معظم وقتها فجأة وصرخت بصوت

عالى مااااما 0000يا مااااااااااااااااااماااااااااااااااا

الأم:إيه يابت بالراحة إخواتك نايمين!

عفاف:معلشى يا ماما أصلى فرحانة 0000000فرحانة قوى

الأم: خير يا بنتى 000فرحينى ربنا يفرح قلبى

عفاف: عريس يا ماما عريس!!!!

الأم(فرحة): يا ألف نهار أبيض000يا ألف نهار مبروك لولولولولولولولولولولولولولوى وبعد دقيقتين أحضان وقبلات تذكرت الأم!

الأم: ألا قوليلى يابت 00000عريس مين دة الى هيتقدملك 00وماقلتليش من ساعة ما جيتى من الجامعة ليه؟
عفاف:لأنى لسة عارفة دلوقتى حالا يا ماما

الأم(بإستغراب): عرفة دلوقتى حالا؟!!!! عارفة منين يابت دة انتى لسة قايمة من قدام الكبورر!!!!!
عفاف(ضاحكة): كبورر إيه بس يا ست الكل00000اسمه كمبيوتر!

الأم:مش مهم!000المهم عرفتى ازاى ؟ 0000ومين أصلا العريس دة000يعنى جاى منين؟!

عفاف:من النت يا ماما ظلت الأم المسكينة تنظر لابنتها فى بلاهة وهى تراجع كل ما تعرفه من كلمات ولم تجد لكلمة النت أثر بينها!!!!!!!

فسألت الأم: النت ؟!!0000ودى تبقى فين دى يا بت؟ !

عفاف: فين ازاى يا ماما؟ الأم: يعنى فينها من الوايلى الى احنا فيها؟!!!!!! تركبيلها مترو ولا اتوبيس ولا تأخديها تاكسى 0000اوعى يابت يكونوا بيروحولها بالقطر؟!!!!!

عفاف(ضاحكة): إيه يا ماما الى انت بتقوليه دة؟! مترو إيه وقطر إيه؟! 00000دة النت!

الأم: أيوة يا بنتى عرفنا انه الزفت!!!! بس دة موقعه فى أنى بلد بالضبط؟! عفاف:فى كل البلاد يا ماما!
الأم: انتى اتهبلتى يا بت؟!000000يعنى إيه فى كل البلاد؟

عفاف: يا ماما 000النت دة عبارة عن كمبيوتارات كتير حولين العالم وفيه معلومات كتير قوى عن حاجات ياما!
الأم:معلومات ايه يبت انتى 000هو انتى هتتجوزى دايرة المعارف؟!

عفاف:المهم يا ماما ان فى واحد متقدملى عن طريق النت الأم: ودة اتقدم ازاى يعنى؟!

عفاف: بعتلى إيميل!!!!

الأم(فى ذهول): إيميل؟! 0000بعتلك إيميل جارنا المسيحى؟!!!!!! وإزاى يا بت تقبلى تتكلمى مع الى اسمه إيميل دة0000وهو مين عشان الزفت بتاعك دة يبعته لينا!!!!!

عفاف(فى سرها) طب أفهمها إزاى دى بقى؟!!

عفاف:يا ماما اهدى 0000إيميل جارنا مين بس!

الأم: مش انتى الى بتقولى يابت!

عفاف:إيميل يعنى جواب 000بس عالنت!

الأم: برضه هتقولى عالزفت! يابنتى أنا مش فاهمة البتاع الى بتتكلمى عليه دة!

عفاف:النت دة ياماما حاجة فى الكمبيوتر 000ممكن نبعت فيها رسائل لناس برة ونستقبل منهم رسائل برضه دة غير حاجات كتير

الأم:أنا ماليش فى الكلام دة!0000الى عاوزة أعرفه هو مين ومعاه شهادة ولا لأ؟ وأصله إيه وفصله إيه؟!
عفاف:هو اسمه حاتم! وطاالب فى هندسة حاسبات و0000 قاطعتها الأم طالب؟!!!!!!

عفاف: أيوة ياماما بس فى آخر سنة الأم:بصى أنا ماليش دعوة أنا هتصل بأبوكِ وهو يتصرف اتصلى بيه انتى عالموبايل وأنا أكلمه00000زمانه عالقهوة!!!!! وفى قهوة المعلم حسنين رن الموبايل بتاع عم حلاوة العنتبلى
الجزار حلاوة العنتبلى(بصوت خشن): أيوة000مين؟

الأم: أنا يا معلم العنتبلى: عاوزة إيه يا ولية؟!!!

الأم: تعالى يا خويا شوف بنتك جايلها عريس من النت !!!

العنتبلى: بتقولى منين ؟!!!! الأم: من النت يا حاج!

العنتبلى: يعنى إيه ؟! فهمينى الأم: ياخويا لما أفهم أنا أبقى أفهمك!000تعالى اسألها بنفسك!

العنتبلى: ماشى000هخلص دور الطاولة دة وآجى على طول ثم أغلق الموبايل وأخذ يكلم نفسه! نت!000دة يطلع إيه دة كمان؟! 00تكونشى الولية مراتى اتهبلت؟!!!!! بس هى ناقصة هبل ؟ ماهى مهبولة من يومها! مالك
يا معلم حلاوة ؟!00000انت بتكلم نفسك ولا إيه؟!

سأله صاحبه الذى يلاعبه الطاولة هذا السؤال فانتبه المعلم حلاوة

وقال العنتبلى: قولى يا زينهم000بما إنك متعلم ومتنور ومعاك تالتة إبتدائى!!! 0000يطلع إيه النت دة؟! طبعا
المعلم زينهم اترسم بقى وأخذ وضع فخر وعزة وهو يجيب وإنت إيش عرفك بالأشكال دى يا معلم؟!

العنتبلى: أهو عرفت وخلاص زينهم: والله يا معلم حلاوة أنا سمعت مرة البت بنت أخت عمة جار خالتى! بتقول انها شافت عالنت صور لمذابح بتحصل فى العراق!

العنتبلى: آآآآآآه0000يعنى زى تليفزيون كدة يعنى!

زينهم: لا يا معلم مش زى التليفزيون0000وإنما تقدر تقول عليه جرايد بس بتتشاف عالكمبيوتر!

العنتبلى: يا دين النبى! معقولة ياد الجرنال يدخل عالشاشة الصغيرة دى؟! طب بيدخلوه إزاى؟!

زينهم(عامل فيها فكيك بقى!): مش فى فتحات ورا فى الشاشة يا معلم؟!000أكيد بيدخلوا الجرنال منها!
العنتبلى:أكيد الناس دى فاضية وموراهاش أى حاجة تعملها!

زينهم: هو كدة بالضبط يا معلم!0000بس ليه دة كله؟!

العنتبلى: أصل الولية مراتى بتقولى بنتك جايلها عريس من النت!

زينهم: ألف مبروك يا معلم00000أكيد تقصد ان متقدملها صحفى!!!!!!!!!

العنتبلى(مبسوط): بجد ياد يا زينهم؟!

زينهم: طبعا يا معلم 0000ماهو زى ما قلتلك النت عبارة عن جرايد عالكمبيوتر يبقى قصدها ان واحد جرنالجى اتقدملها! مبروووك يا معلم! كدة ممكن تعمل دعاية للمحل بتاعك فى الجرنال! وتطلع صورك انت والعجل فى صفحة الحوادث!

العنتبلى: طب العب يا وش السعد العب!

رمى زينهم الزهر ثم صرخ دش!!!0000راحت عليك يا معلمى! يتبع000000000

عفاف: يا ماما افهينى عشان خاطرى000العريس دة لقطة ومافيش زيه فى النت!0000أنا حبيته من كتاباته!
الأم: كتاباته ؟!0000هو مؤلف؟!

عفاف: مش مؤلف قوى يعنى بس00000بيكتب عالنت!

الأم: ودة بيكتب فى إيه بالضبط؟

عفاف:لا لا يا ماما 0000دة ما شاء الله مخلاش حاجة إلا لما كتب عنها

الأم (بخبث): آآآآه000مين يشهد للعروسة؟!!

عفاف: لا والله ياماما بكلمك جد الأم(بصوت عالى):

اسمعى يا بت انتى000انا لا أعرف نت ولا كتابات!أبوكى زمانه جاى هو يتصرف معاكى

عفاف(فى سرها):ماهى دى المصيبة!
عروس ANo0oSH النيل
** مشرف عاام **
** مشرف عاام **
عروس ANo0oSH النيل

عريس من النت Empty
مُساهمةموضوع: رد: عريس من النت   عريس من النت Icon_minitimeالإثنين يناير 28, 2008 4:02 pm

هههههههههههههههههههههه
بجد تسلم ايديك يا ملكه
فعلا قصه جميله ومشوقه
انا فضلت اقراها لحد الان علشان اعرف ايه رد فعل الام الاب
يسلموووووووو

ابتسامة

عريس من النت
صفحة 1 من اصل 1